Diensten

Dat mensen naar de fysiotherapeut gaan is tegenwoordig vanzelfsprekend. Maar dat onze dieren naar de fysiotherapeut gaan is nog niet bij iedereen bekend.

Onze dieren betekenen natuurlijk ontzettend veel voor ons. Daarom doen wij als eigenaren erg ons best om ervoor te zorgen dat onze dieren het zo fijn mogelijk hebben. Toch kan het voorkomen dat je dier ergens last van heeft. Bijvoorbeeld moeite met bewegen, pijn, last van krachtsverlies  of je dier moet bijvoorbeeld revalideren na een operatie.

Dan kan fysiotherapie je dier hiermee helpen! Ook kan fysiotherapie preventief ingezet worden, als check-up voor uw oudere- of sporthond/paard maar ook gewoon een periodieke controle.

Wanneer je voor de eerste keer met jouw dier bij de fysiotherapeut komt vindt er eerst een intake plaats. Dit begint met een vraaggesprek, inspectie in beweging en een lichamelijk onderzoek om de klachten van uw dier duidelijk in kaart te brengen. Wanneer dit is afgerond wordt er een behandelplan opgesteld. Dit kan bestaan uit aanpassingen in het dagelijks leven, massage, mobilisaties, chiropractie, dry needling, oefentherapie en/of lasertherapie.

Eigenlijk verschilt fysiotherapie bij dieren niet veel van fysiotherapie bij mensen. Daarom hebben dierfysiotherapeuten ook eerst de opleiding voor humaan fysiotherapie moeten doen. Dierenfysiotherapeut is een beschermd beroep en je mag jezelf pas dierenfysiotherapeut noemen na het succesvol afronden van de 4 jaar durende opleiding humaan fysiotherapie en 2 jaar durende opleiding fysiotherapie bij dieren.

Maak nu een afspraak

Bekijk tarieven

High Power Lasertherapie

Naast de reguliere fysiotherapeutische behandeling bied ik ook High Power Lasertherapie aan. De laser die ik gebruik heeft een lichtkleur van 810 nm waarmee energie direct naar de cellen in de diepere lagen onder de huid gestuurd wordt. Het licht komt de mitochondriën van de cel binnen en wordt geabsorbeerd door de chromoforen, waaronder het proteïne cytochroom c oxidase (CCO), dat vervolgens de activiteit van de cel verhoogt. Als gevolg van deze verhoogde activiteit worden drie moleculen beïnvloed: adenosinetrifosfaat (ATP), reactieve zuurstofspecies (ROS) en stikstofmonoxide (NO), die samen zorgen voor een sneller en effectiever herstel van pijnklachten, ontstekingen of infecties. Dit wetenschappelijk bewezen proces noemt men ook wel: Photobiomodulation.

In het kort:

High Power Lasertherapie geeft een boost in de cellenenergie waardoor de ATP productie geoptimaliseerd wordt en de bloedstroom en zuurstof naar het weefsel toenemen. Dit verhoogt op zijn beurt het metabolisme in de cellen van het weefsel en biedt de optimale omgeving voor weefsel om te genezen.

Dit zorgt onder andere voor:

• Verbeteren van bloedsomloop
  • Verhogen van cel metabolisme
  • Verminderen van de ontstekingsreactie
  • Versnellen van weefselherstel en celgroei
  • Verlichten van pijn

High Power Lasertherapie is hierdoor zeer geschikt voor (fysiotherapeutische) behandelingen van onder andere:

• Peesblessures/ontstekingen
  • Gewrichtsbanden en gewrichtsblessures/ontstekingen
  • Spierblessures en verhoogde spierspanning
  • Rug- en nekklachten
  • Perifere zenuwbeschadigingen
  • Fracturen
  • Lumbosacrale instabiliteit
  • (Open) wonden
  • Verminderen van littekens en verkleving van bindweefsel

Maak nu een afspraak

Bekijk tarieven

Veelgestelde Vragen

Wanneer weet ik of mijn hond pijn heeft?

Er zijn verschillende manieren waarop een hond dit kan aangeven. Veel voorkomende signalen zijn: overmatig hijgen (wanneer er bijv. geen inspanning heeft plaatsgevonden), smakken of gapen bij aanraking van bepaalde lichaamsdelen, tijdens het wandelen gaan zitten of liggen, niet verder willen lopen of minder lang/snel willen lopen, mank lopen, (op)startstijfheid, overmatig likken van pootjes en veranderd (agressief) gedrag naar andere honden of mensen.

Hoe ziet een fysiotherapie traject eruit?

De eerste afspraak vindt er een intake plaats. Deze bestaat uit een vraaggesprek om de klacht goed in kaart te brengen. Dan kijkt de therapeut naar het gangpatroon en voert een lichamelijkonderzoek uit. Op basis van de uitkomst van het onderzoek wordt er samen met de eigenaar een behandelplan opgesteld. Dit kan bestaan uit adviezen, massage, mobilisatie, rekkingen, oefentherapie, High Power lasertherapie en huiswerkoefeningen. Afhankelijk van de klacht wordt de behandelfrequentie bepaald.

Waar vindt de behandeling plaats?

De behandeling van uw paard vindt bij uw paard op stal plaats.

De behandeling van uw hond vindt bij u thuis plaats.

Wanneer moet ik met mijn hond/paard naar de fysio?

Wanneer u het idee heeft dat uw dier pijn heeft is het altijd verstandig om contact op te nemen met een dierenarts of dierenfysiotherapeut. Maar ook wanneer u met uw dier sport en u wilt dat deze in zo’n goed mogelijke conditie is. Wanneer uw dier een operatie heeft ondergaan kan fysiotherapie erg veel betekenen in het revalidatietraject. Daarnaast kan een preventief onderzoek of behandeling altijd! U kunt contact met de fysiotherapeut opnemen en overleggen of een behandeling van nut kan zijn.

Wat wordt er van mij verwacht bij een behandeling?

Als u ervoor kunt zorgen dat uw hond schoon en droog is voor de behandeling is dat erg prettig. De hond geen eten geven voor de behandeling (indien mogelijk 2 uur voor de behandeling geen eten). Tijdens de behandeling mag u bij de hond zitten en deze aaien en rustig houden.

Graag ervoor zorgen dat uw paard gepoetst en droog klaarstaat voor de afspraak. Zo kan de therapeut de tijd zo efficiënt mogelijk benutten.

Wordt fysiotherapie vergoed door de verzekering?

Afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij en welk pakket u heeft wordt fysiotherapie vergoed. Over het algemeen wel door de aanvullende verzekering.